همایش علمی بین المللی قره باغ چرا برگزار نشد؟

یازار : رضا صيامي

+0 به یه ندیم / پسندیدم

همایش علمی بین المللی قره باغ قرار بود 15 آبان ماه در شهر تبریز برگزار شود اما با صدور اطلاعیه ای فوری[1] توسط دبیرخانه و كمیته علمی همایش برگزاری آن به وقت نامعلومی در آینده موكول شد. در بخشی از این اطلاعیه می خوانیم:

"از چند روز قبل تعداد قلیلی از رسانه های آذری تحت تاثیر محافل طرفدار تداوم اشغال قره باغ مبادرت به سیاه نمایی در خصوص اهداف این همایش نموده اند كه به هیچ وجه قابل قبول نیست . از سوی دیگر برخی مسئولین تشكیلات آزادی قره باغ جمهوری آذربایجان روز دوشنبه 6 آبان 1392 طی مصاحبه با سایت آذری سلام نیوز و برخی سایتهای دیگر از شروع تهدیدات ماموران مجهول­الهویه جمهوری آذربایجان علیه میهمانان آذری همایش بین المللی  قره باغ خبر داده و اظهار داشته اند كه ماموران فوق گفته اند: شما حق ندارید به این همایش بروید!!!

لذا با توجه به موارد فوق و نیز در واكنش به قدر ناشناسی غیرقابل انتظار وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان نسبت به برگزاری همایش بین المللی قره باغ كه برگزاری آن ، هدفی جز محكومیت اشغالگری و تاكید بر تمامیت ارضی و استقلال این كشور مسلمان نداشته  و مورد استقبال شدید مردم مسلمان جمهوری آذربایجان قرار گرفته است، فعلا برخلاف میل باطنی، زمان برگزاری همایش به تعویق انداخته می شود."

به راستی دلایل فوق به تنهایی می تواند مانع برگزاری این همایش علمی بین المللی باشد؟ در این مورد به بررسی وقایع مرتبط در روزهای گذشته می پردازیم:

1- گفتگوی روزنامه بهار با هوسپ آودیان مدیر موسسه هور در مورد همایش قره باغ در تبریز[2]:

"برگزاركنندگان همایش چندین هدف مانند ایجاد فضای هم‌اندیشی و تبیین علمی حقایق تاریخ قراباغ را عنوان كرده‌اند و در اینجاست كه این سوال مطرح می‌شود كه آیا بدون دعوت از كارشناسان و تاریخدانان طرف‌های دیگر درگیر (ارمنستان و قراباغ) و نشنیدن نقطه نظرات آن‌ها می‌توان به ایجاد این فضای هم‌اندیشی و تبیین علمی حقایق دست یافت؟ از طرف دیگر اعتراض ما به دعوت از ارگانی است به نام اتحادیه آزاد‌سازی جمهوری قراباغ كه رییس این تشكیلات آقای آكیف نقی است و وی همان كسی است كه رابطه وی و سازمانش با سازمان تروریستی و پان‌تركیستی ارگنه كن مشخص بوده. وی كه همواره مواضع ضد ایرانی داشته و با محافل جدایی‌طلب و افرادی كه چندی پیش سمینار سرنوشت آذربایجان جنوبی را در باكو برگزار كردند در ارتباط است و به همین دلیل ما معترضیم چون دعوت و حضور این افراد كه ترویج‌دهنده تفكر پان‌تركیسم در منطقه هستند، با منافع و تمامیت ارضی كشور ما در ضدیت است...

برگزار‌كنندگان یكی از رئوس همایش را اختصاص به بازشناسی عملكرد ایران در مناقشه قراباغ عنوان كرده‌اند، مگر غیراز این است كه دولت‌های ادواری جمهوری اسلامی ایران همواره سعی كرده‌اند نقش میانجیگری و برقراری موازنه منطقه‌ای در این منازعه داشته باشند؟ پس بازشناسی عملكرد ایران را از چه دریچه‌ای می‌خواهند بررسی كنند؟ از دریچه دینی‌سازی منازعه‌ای كه خود رهبران دو طرف درگیر و اعضای گروه مینسك و مقامات ایران بارها علت آن را مشكلات تاریخی و سرزمینی دانسته‌اند؟!"

2- نامه سرگشاده مؤسسه هور به خبرگزاری آران در نقد همایش بین‌المللی قره‌باغ[3]:

"مورد دیگری كه از مدیریت محترم خبرگزاری و موسسه آران در خواست می‌گردد تا به صورت شفاف به آن پاسخ دهند این است كه هدف از نقش آموزه‌های شیعی (بسیج مردمی، جهاد و شهادت) در آزاد سازی قره‌باغ چیست؟ و اصولا چه سیاستی در چنین همایشی دنبال می‌شود؟ مگر روشن نیست كه چنین گفتاری با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قفقاز جنوبی به شدت منافات دارد؟ مگر سیاست‌خارجی جمهوری اسلامی ایران عدم جنگ افروزی، برقراری صلح و میانجی‌گری در مناقشه قره‌باغ نیست؟ و اصولا مطرح كردن مباحث دینی و مذهبی در مورد كشوری كه به بهانه مقابله با ارتجاع، ارزش‌های شیعی را ریشه كن و وهابیت را در منطقه گسترش داده و شیعیان آذری را به اتهام بی‌اساس ارتباط با ایران محاكمه و به حبس‌های طولانی مدت محكوم می‌كند چه توجیهی دارد؟ آیا به تصور مدیریت محترم آن موسسه اصولا كشوری كه در حاشیه مسابقات آواز اروپا (یوروویژن)، میزبانی هم جنس‌گرایان را می‌پذیرد توانایی درك آموزه‌های شیعی كه به آن اشاره می‌كنید را داراست؟ و آیا اصولا مدیران آن موسسه به این امر اندیشیده‌اند كه برگزاری چنین همایشی چه نتایجی در بر خواهد داشت؟ و آیا به جز افزایش و تشدید دشمنی‌ها و كینه ورزی‌ها ثمره دیگری خواهد داشت؟ از سوی دیگر همایشی در قبال كشوری دوست و همسایه برگزار می‌كنید كه دولت و مردمانش در طول تاریخ هیچ گاه در ضدیت با كشورمان ایران نبوده و دولت و مردمانش همواره در جهت ایجاد و توسعه یك رابطه دو طرفه و توام با احترام گام برداشته‌اند. آیا تاكنون سابقه داشته است كه ارمنیان خود را تافته جدا بافته پنداشته و چنین گستاخانه به فرهنگ و تاریخ ایران تاخته باشند؟"

توجه كنید كه نامه بالا و دفاع از آرمان های شیعه كار یك گروه مذهبی شیعه نیست و این نامه توسط یك گروه افراطی ارمنی نوشته شده است!!!

با كنار هم گذاشتن تكه های پازل عدم برگزاری همایش علمی قره باغ، می توان دید كه از عدم برگزاری همایش چه كسی سود می برد و با فشار كدام لابی این همایش لغو شده است؟ فقط نكته ای كه می ماند این است كه دم خروس را باور كنیم یا قسم حضرت عباس را؟

------------------

[1] http://qarabag.tabrizu.ac.ir

[2] http://www.iranboom.ir/tazeh-ha/goftego/10531-aramane-bakhshi-az-mellat-bozorg-iran-hastand.html

[3] http://www.vank.ir/fa/2012-08-07-06-23-26/118